Mukava kahvila on aina muodissa. Ihmiset haluavat tavata toisiaan ja viettää yhteistä laatuaikaa viihtyisässä ympäristössä kahvi- tai teekupposen kanssa. Monet nauttivat myös kahvilassa työskentelystä: viime vuosina kahviloista on tullut käytännössä olohuoneiden ja työhuoneiden jatkeita. Näistä syistä kahviloiden ilmapiiriin ja kodikkuuteen kannattaa kiinnittää huomiota.
Seesteinen kahvilakokemus houkuttelee asiakkaita
Kahviloiden määrä kasvaa, koska samaan aikaan myös kiinnostus erilaisten kahvi- ja teejuomien sekä ylipäätään ruokien ja juomien valmistukseen ja nauttimiseen on nousussa ympäri maailman. Kasvu tarkoittaa, että markkinoilla on tilaa erityyppisille kahviloille – mutta se merkitsee myös lisääntyvää kilpailua asiakkaista.
Uuden kahvilan konseptin täytyy olla selkeä, jotta se vetoaa haluttuun asiakaskuntaan. Ihanteellisessa tapauksessa kahvilakonsepti tarjoaa elämyksiä kaikille aisteille. Kokonaisuus ratkaisee: mitä näemme, haistamme, kuulemme, tunnemme ja maistamme. Kahvilan omistajalle ja suunnittelijalle tämä on haaste: miten luoda konsepti joka on trendikäs juuri nyt, mutta kestää houkuttelevana myös pitkälle tulevaisuuteen?
Jotkut trendit ovat aina muodissa, esimerkiksi luonnolliset ja ekologiset materiaalit sekä aito huolenpito asiakkaista. Tämän päivän hirsirakennukset tarjoavat ainutlaatuisia designmahdollisuuksia sekä urbaanissa että luonnonläheisessä ympäristössä: sykähdyttäviä paikkoja jotka koskettavat ja herättävät myönteisiä tunteita.
Uusi kahvilakonsepti on oman rakennuksen arvoinen
Uuden kahvilakonseptin luominen on samaan aikaan inspiroiva ja vaativa prosessi. Liiketoimintasuunnitelma on onnistumisen perusta: ketkä tulevat olemaan asiakkaita, mikä tuo heidät paikalle? Ilmapiirin, kahvilan tyylin sekä tarjottavien juomien ja syömisten laadun on tarjottava asiakkaille syitä tulla nauttimaan niistä yhä uudestaan.
Ainutlaatuinen kahvila ansaitsee oman rakennuksen. Näin kahvilakonseptin idea voidaan toteuttaa kokonaisvaltaisesti rakennuksen sisä- ja ulkopuolella. Pohjaratkaisu, näkymät ja sisustus ovat tärkeitä, mutta rakennuksen ulkopuoli on yhtä tärkeä: se erottaa kahvilan muista ja käytännössä kutsuu asiakkaat astumaan sisään.
Myös kahvilan sijainti ratkaisee paljon. Useimmat kahvilat sijaitsevat paikoissa joissa vietetään paljon vapaa-aikaa: kaupunkien keskustoissa, kulttuurikohteissa sekä luonnossa – paikoissa joissa ulkoillaan ja joissa on mukavat näkymät. Sijainti asettaa omat haasteensa rakennuksen suunnittelijalle. Designin tulisi edustaa valittua kahvilakonseptia ja samalla sopia ympäristöönsä.
Trendikäs Café Birgitta luottaa luonnollisuuteen
Ympäröivä luonto voi tarjota kahvilalle upeita mahdollisuuksia, kuten Helsingissä sijaitseva Café Birgitta osoittaa. Se on rakennettu Suomenlahden rannalle ja paistattelee avoimin merinäköaloin suorassa auringonvalossa. Rakennus on kuin avaralla kaupunkirannalla sijaitseva suojaisa pesä, jonne on helppo poiketa sisään.
Café Birgitan suunnittelivat arkkitehdit Minna Lukander ja Jari Heikkinen arkkitehtuuri- ja muotoilutoimisto Tallista. Kahvila voitti Vuoden Hirsirakennus -palkinnon vuonna 2014.
Café Birgitan konsepti hyödyntää ympäröivää luontoa: tarjoiluista voi nauttia sekä laajoilla ulkoterasseilla että tuulelta ja sateelta suojassa sisätiloissa, joiden suurista ikkunoista on esteetön näköala merelle. Sekä rakennusmateriaalit että sisustus kunnioittavat luontoa.
Tässä ainutlaatuisessa hirsirakennuksessa on massiivihirrestä rakennettu runko, joka toimii myös sisäverhouksena. Kahvila koostuu kolmesta osasta sekä terassista, jotka on kytketty toisiinsa suuren katoksen alla. Ulkoverhoukseen käytettiin lähes mustaa hiillettyä puuta.
Lasiset liukuseinät antavat suojaa ja tarjoavat näkymän alati muuttuvaan maisemaan: täällä voi rauhassa nauttia keväästä, kesästä ja syksystä meren rannalla. Talvisin Café Birgitta on suljettu.
Katso video Cafe Birgitan suunnittelusta ja rakentamisesta:
Tarkistuslista trendikahvilan suunnittelijalle
- Erotu. Mieti tarkkaan miten kahvilasi erottuu muista alueen kahviloista ja miten se houkuttelee asiakkaat sisään. Rakenna suunnitelma johon sisältyvät asiakkaat, henkilökunta, myytävät tuotteet ja tilat.
- Sijainti. Valitse paikka jossa ihmiset viihtyvät vapaa-ajallaan. Sijainti vaikuttaa myös rakennuksen suunnitteluun: sen pitäisi edustaa valittua kahvilakonseptia ja sopia luontevasti ympäristöönsä.
- Panosta ilmapiiriin. Haluat luoda ainutlaatuisen tunnelman joka tuo asiakkaita ja saa heidät levittämään sanaa erityisen mukavasta kahvilasta.
- Arvosta henkilökuntaasi. Älä tingi henkilökunnan tiloista, sillä he vaikuttavat kahvilasi ilmapiiriin ja palveluun joka päivä.
- Ajattele asiakkaitasi. Tarjoa hyvät mahdollisuudet työntekoon kahvilassasi. Mukavuuksia ovat mm. latauspisteet ja maksuton Wi-Fi.
- Toimi arvojesi mukaan. Ihmiset löytävät enemmän syitä pitää kahvilastasi, jos he tuntevat sen arvot ja toimintatavat. Anna persoonallisen kahvilakonseptin ja arvojesi näkyä tiloissasi ja päivittäisessä toiminnassasi.
Kerro hankkeestasi
Ovatko suunnitelmasi jo pitkällä? Vai onko sinulla vasta tontti, jolle suunnittelet käyttötarkoitusta? Kerro rohkeasti hankkeestasi, niin katsotaan, miten voisimme auttaa.
Jätä yhteydenottopyyntö